26.11.2018 Duy Mac

Form, Farbe und Stoff: FormFollowsFashion von Viktoria Lytra

Foto: Viktoria Lytra

Wie schreibt man Architekturgeschichte? Nicht nur durch Wort und Schrift, sondern auch durch Form, Farbe und Stoff. »FormFollowsFashion« ist ein Forschungsprojekt von Viktoria Lytra und erforscht den Zusammenhang zwischen Mode und Architektur. Die Architektin macht dabei zwei große Gemeinsamkeiten fest: Mode und Architektur, in ihren jeweiligen Maßen, als Schutz und Unterschlupf für den menschlichen Körper und ästhetische Gestaltungsprinzipien als gemeinsamer Faktor für die Herstellung von Mode und Architektur. »FormFollowsFashion« eruiert und vergleicht unter diesen Gesichtspunkten insbesondere die Techniken, Anwendungen, Funktionen und tektonischen Aspekte beider Disziplinen. Darauf folgt eine symbiotisch anmutende Analyse basierend auf sozio-morphologischen Eigenschaften. Dabei bedient sich »FormFollowsFashion« an der Formsprache einzelner Architekturstile und bekannter Architekturikonen. So vergleicht das Projekt, unter anderem, eine Kollektion von Givenchy mit der dekonstruktivistischen Architektur Frank Gehrys oder das Avantgarde Label threeASFOUR mit dem Louvre Museum in Dubai von Jean Nouvel.

Foto: Viktoria Lytra. Blurring lines leads to extraordinary shapes that form buildings and garments such as the Cleveland Clinic Lou Ruvo Center for Brain Health Nevada, USA, by Frank Gehry and Givenchy FW18 runway.

Foto: Viktoria Lytra. Pleats till now were considered to be garments’ element. However, pleating in architecture creates unconventional forms such as the Reggio Emilia train station in Italy designed by the famous architect Santiago Calatrava.

Foto: Viktoria Lytra. Structural mesh used in architecture such as pavillion Metropol Parasol, in Seville Spain, designed by Juergen Mayer reminds of Junya’s Watanabe AW2015 catwalk.

Foto: Viktoria Lytra. Sculptural forms emerge from the use of curves in architecture and fashion. Interior staircase in Boston residence designed by the architectural office Steven Harris Architects and Rossie Assoulin Resort 2015 collection.

Foto: Viktoria Lytra. Inflatable structures in fashion and architecture point to art objects. Golden Balloon Installation at Tokyo Mot 2014 exhibition by AMID.CERO9 and Action Dolls Haute Couture AW17 collection by Viktor and Rolf.

Foto: Viktoria Lytra. The fabric usage gives a huge morphological potential in architecture as in the case of the twisted facade of the King Fahad National Library in Riyadh, Saudi Arabia, by Geber Architekten. Respectively, Origami twisted designs were used in a coat designed by Alexandra Verschueren.

Foto: Viktoria Lytra. Color and undulated planes create a distinctive building in Reversible Destiny Park in Japan designed by architects Shusaka Arakawa and Madeline Gins. A color palette inspired by Lego as well as asymmetrical fabric surfaces dominate the Marni SS16 collection.

Foto: Viktoria Lytra. Transparency is an integral element in architecture and fashion. Used in the same pattern in the Termeh office building in Iran by Farshad Mehdizadeh Architects & Ahmad Bathaei, and Porter Editorial for Spring 2016.

Foto: Viktoria Lytra. The dome of Louvre Museum in Abu Dhabi, UAE, designed by Jean Nouvel and the 3D Pangolin dress from the designer Threeasfour AW16 collection share the same pattern.

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